5 tips til den perfekte middagslur

Vi kender vist alle følelsen af at vågne op fra en middagslur, en time senere end planlagt, med udsigten til at skulle bruge endnu en time på at komme til os selv igen. Modsat vil de fleste nok også kunne nikke genkendende til følelsen af at vågne op efter en perfekt middagslur, hvor man føler sig frisk, og klar til at møde resten af dagens udfordringer.

Her er 5 tips til at opnå den gode effekt af en middagslur – inspireret af bogen ”Take a nap – change your life” af søvnforskeren og professoren ved University of California, Sara Mednick.

Sov 20-30 minutter – eller ca 90 minutter.

Groft sagt kan de gode middagslure deles ind i 2 kategorier; de korte og de lange. Hvor formålet med de korte er at give et hurtigt energi-boost, der kan holde dig kørende resten af dagen (forhåbentligt!), kan den lange middagslur hjælpe dig med at overkomme de negative effekter fra en dårlig nats søvn, og det dertilhørende søvnunderskud, hvor du har svært ved at fokusere på noget som helst – altså udover hvornår du kan komme i din seng igen.

Ved de 20-30 minutters søvn (inklusiv den tid det tager at falde til ro), vil de fleste kunne nå at falde helt i søvn, og vågne op med en følelse af friskhed. Sover du ca. 90 minutter, vil de fleste kunne nå igennem en hel ”søvncyklus”; altså nå igennem alle søvnens faser – og være et sted i cyklussen, hvor søvnen ikke er for dyb, og det dermed er muligt at vågne igen, uden at være helt groggy, og skulle bruge lang tid på at komme til sig selv igen.

Dermed er det også sagt, at det for de fleste vil være uhensigtsmæssigt at tage lure, der er over 30 minutter, men under 90 minutter – for i det tidsinterval vil man typisk være et sted i ens søvncyklus, hvor det er vanskeligt at vågne. Og så har du hele balladen, hvor du vågner op, og knapt nok ved, hvilken planet du befinder dig på.

Undlad at motionere lige inden din middagslur

Umiddelbart ville det jo egentlig give god mening at bruge en masse energi, blive træt, og så lægge sig til at sove – men vores kroppe er ikke helt enige. Når du motionerer, frigiver kroppen nemlig en masse opkvikkende stoffer, og både puls og kropstemperatur er hævet efter motionen, hvilket betyder, at du får virkelig svært ved at falde til ro.

Hvis du vil have mest muligt ud af både din lur og din motion, så undlad at motionere mindst 2 timer inden du skal sove – og sørg for at vågne op senest 30 minutter inden du skal motionere.

Tag dine middagslure på samme tidspunkt

Kroppen er et vanedyr, så jo mere du kan vænne den til at den skal tage middagslur på samme tidspunkt af dagen, jo bedre. Også selvom det ikke er hver dag du har mulighed for at smide dig midt på dagen.

Mange føler sig naturligt trætte mellem kl 14 og 16, så hvis det passer, ville det være et godt tidspunkt at afvikle sin middagslur – men tidspunktet er sådan set underordnet. Sørg dog for ikke at tage en lur mindre end 3-4 timer før du skal i seng – for så risikerer du at få svært ved at falde i søvn igen – og skader dermed din nattesøvn.

Gør det rart for dig selv

Det her er nok det vigtigste tip; sørg for, at det er rart at sove middagslur. Nogle har den indstilling, at fordi en middagslur ikke er ”rigtig” søvn, så ”fortjener” man ikke at være alt for komfortabel – hvilket typisk udmønter sig i middagslure i halvdårlige lænestole.

Drop den selvstraffende adfærd! Du kan roligt gå i den helt anden grøft og smide dig hvor end du føler dig mest tilpas; uanset om det er i sengen eller på sofaen. Det har ovenikøbet også den fordel, at du falder i søvn hurtigere, og får mere ud af din lur.

Nogle vil dog føle at det er lettere at vågne fra en lur på sofaen end i sengen, fordi man underbevidst forbereder sig på en længere søvn, når man lægger sig i sengen – men se, hvad der fungerer bedst for dig.

Lad være med at tage en lur, hvis du ikke trænger

Det er ikke så vigtigt at være konsistent med hensyn til middagslure, at du skal tvinge dig selv til at tage dem. Kroppen kan sagtens finde ud af, at det ikke nødvendigvis er noget der sker hver dag.

Måske er du bare veludhvilet. Måske er du simpelthen ikke typen der tager middagslure. Nogle mennesker er nemlig så heldige (eller uheldige!), at de har det man kalder en monofasisk cyklus, hvilket er en fin måde at side, at deres ”indre ur” bare følger solen – så de sover om natten, og er vågne og friske om dagen. Er du en af dem – og det er cirka halvdelen af befolkningen – vil du nok få svært ved sådan rigtig at få en god effekt ud af arbejde ret meget med dine middagslursrutiner, for du vil sjældent have brug for en lur.

…Men det betyder jo ikke, at man ikke godt kan nyde en eftermiddag med et tæppe over sig i en solstråle i ny og næ alligevel! 🙂

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here