Fest og farver uden at smadre formen og figuren

Nogle gange kommer der (heldigvis!) perioder i vores liv, hvor det hele går lidt mere op i fest og farver, end i at overholde sine superfornuftige trænings- og mad-rutiner. Det er vigtigt at holde fast i, at der også skal være plads til det, men det er bare let at løbe ind i en ordentlig omgang moralske tømmermænd, når man, efter en periode med lige rigelig tøsehygge (og dertilhørende aperol spritz), beslutter sig for at gå i gang med træningen igen.

Derfor har vi samlet en liste med 6 gode råd, der gør at formen og vægten lider knapt så meget overlast, uden du behøver gå på kompromis med hverken fest eller farver – og gør det meget lettere at komme i gang igen.

1: Tidligt i seng og tidligt op – så du kan tage en let morgentræning

Nu sagde vi godt nok lige, at du ikke ville skulle gå på kompromis – men hvis det kan lade sig gøre, så prøv så ofte som muligt at passe din sengetid, så du kan komme ud af fjerene og få en frisk start på dagen. Det er ingen der siger du skal knokle dig selv halvt fordærvet, men bare ½ times løbetur eller en kort tur i træningscenteret gør, at både at formen ikke går helt i stykker. Samtidig gør det at du er aktiv sandsynligvis, at du simpelthen føler dig sundere og er mere bevidst om at træffe sundere valg i løbet af dagen.

Der er for resten heller ingen der siger, at morgentræning skal foregå i absolut ensomhed. Prøv at gøre det til en social aktivitet med din bedste veninde. Det er en dejlig måde at være sammen!

2: Tænk frugt og grøntsager før junkfood

Der er ingen der siger, at den skal stå på durum og cheeseburgere hver gang du ses med veninderne – men på den anden side er der heller ingen der siger, at I skal sidde og gnaske i et kålhoved. Hvis I har lyst til en beskidt kebabmix, så gør det da for pokker! Men hvis I gerne vil være lidt sundere, så tænk sådan her; lige meget hvordan vi laver en salat vil den være sundere end en kebab – så der er sådan set frit slag med lækre bær, meloner og frugter, for at gøre det lækrere. Mon ikke I kan blande en salat, der faktisk er markant lækrere end hvilket som helst junkfood I kan opstøve?!

3: Drik lyse cocktails

Okay, ideelt set så burde man springe alkoholen over, men lets face it; det bliver nok ikke lige i det her liv det kommer til at ske 😉

Hvis du vil tænke lidt over formen og figuren, så kan du dog med fordel bruge tommefingerreglen om at holde sig til de klare/gennemsigtige cocktails. Der vil typisk være markant færre kalorier i dem; f.eks. Skinny Bitch, Gin og Tonic og Spritzers.

4: Hold dig til gennemsigtige dressinger i din sandwich eller på din salat

Ligesom med cocktails gælder tommelfingerreglen, at gennemsigtige dressinger typisk har markant færre kalorier end deres ugennemsigtige slægtninge. De ikke-gennemsigtige er ofte cremede, kalorietætte og sukkerholdige. Vil du have tekstur uden at gå sukker-og-fedt-amok? Så overvej humus eller pesto.

5: En gåtur er bedre end ingenting. Meget bedre!

For mange af os falder perioderne, hvor vi får lige rigelig god mad og drikke indenbords ofte sammen med sommeren. Heldigvis hænder det faktisk engang imellem, at den danske sommer viser sig fra sin gode side, og hvis den gør det, kan en gåtur i ny og næ være en perfekt måde til både at holde sig i gang, og samtidig nyde det gode vejr. For nogle er det lettere at motivere sig til at gå, hvis der er et mål – så overvej f.eks. om du kan gå hjem fra arbejde i stedet for at tage bussen eller bilen, eller om du skal gå, når du skal over og besøge din veninde.

6: Husk protein

Hvis du er vant til at være i god form, er det vigtigt at du stadig får dækket dit proteinbehov, selvom du måske ikke bevæger dig helt så meget som du er vant til. Perioder, hvor du ikke får rørt dig så meget er perfekte til at eksperimentere med nye proteinrige, men fedtfattige retter, baseret på f.eks. kylling, kalkun, rejer eller andre former for fisk eller skaldyr.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here