Forkølet? Her er 4 gode råd til at slippe af med den!

Det værste ved en forkølelse – altså udover hovedpinen, snotnæsen og halspinen er næsten, hvor lang tid den bliver siddende i kroppen, og får en til at føle træt, uoplagt, og som om man går rundt inde i en boble af snot og slim.

Mens vi desværre ikke på magisk vis kan trylle din forkølelse væk, har vi samlet 4 gode råd til, hvordan du kan give din krop de bedste forudsætninger for hurtigst muligt at slippe af med den igen!

1: Få noget zink

Undersøgelser har vist, at zink, indtaget på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt, kan nedbringe længden af en forkølelse med en dag.

Ideelt set skal zinken indtages indenfor 24 timer efter forkølelsen er startet, i form af f.eks. en sugetablet.

Grunden til det er vigtigt hvornår man tager det er, at zinken gør det sværere for forkølelsesbakterierne at formere sig, hvilket de selvfølgelig primært gør i starten af sygdomsforløbet, inden immunforsvaret får styr på dem. Bakterierne holder primært til i slimhinderne i halsen og næsen, så for at de områder kan få størst mulig eksponering for zink, er det mest effektivt, hvis man tager det i form af en sugetablet. F.eks. Hali-Z, der kan købes på apoteket.

2: Drik Echinacea-te

Echinacea stimulerer produktionen af hvide bloglegemer, hvilket styrker dit immunforsvar og gør det lettere for det at nedkæmpe forkølelsen. Hvis du ikke bryder dig om smagen af te, kan Echinacea også fås i pilleform.

3: Damp dit ansigt

Du har måske allerede stiftet bekendtskab med det gamle husholdningsråd til at lette forkølelse, hvor man varmer noget vand, placerer det i en stor skål, lægger et viskestykke bagved hovedet, og så ellers bare læner sig ind over det varme vand, og indånder dampen. Det er faktisk et rigtig godt og effektivt råd!

Slimen og snottet i dine luftveje er nemlig ideelle gropladser for bakterier, og ikke nok med at det kan gøre forkølelsen sværere at slippe af med – det kan også give grobund for f.eks. en decideret halsbetændelse. Dampen løsner op for slimet og snottet, og gør det ikke bare lettere at trække vejret; det hjælper dig også til at blive rask hurtigere.

Et lille bonustip; bland nogle dråber pebermynte eller eukalyptus i skålen med varmt vand; så får du en endnu friskere følelse.

4: Læg dig til at sove

Studier har vist, at der er en direkte sammenhæng mellem at være i søvnunderskud og være tilbøjelig til at blive forkølet. Det hænger sammen med, at immunforsvaret fungerer dårligere, når du er i søvnunderskud – og så står der ofte en forkølelse klar til at gøre sit indtog.

Hvis skaden først er sket, og du er blevet forkølet, er det vigtigt, at du sørger for at få nok søvn, så dit immunforsvar kan få optimale arbejdsvilkår. Gør dit bedste for at indhente et eventuelt søvnunderskud mens du er syg – og undgå for alt i verden at få under 8 timers søvn i døgnet, mens du

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here