Må man træne 2 gange på én dag?

Hvis det er godt at træne én gang om dagen, så burde det vel være dobbelt så godt at træne 2 gange om dagen? Det lader i hvert fald til at være tanken hos flere og flere, er benytter sig af en trænings-taktik, der ellers primært er forbeholdt elite-sportsudøvere; at træne 2 gange om dagen.

Ofte vil man vælge at træne om morgenen og om eftermiddagen/aftenen – men nogle vælger også løsningen med f.eks. at tilmelde sig 2 hold i træk i fitness-centeret.

Er det en fordel?

Det bedste svar på det spørgsmål må være et klart og rungende… ”både ja og nej”.

Det har selvfølgelig den klare fordel, at man har dobbelt så lang tid i træningscenteret, og dermed også har dobbelt så lang tid til at nå sine mål. Der er dog en række faktorer man skal være opmærksom på, for alene det at bruge mere tid på at nå sine mål, er ikke altid ensbetydende med, at de kommer hurtigere. Her er et par ting du skal være opmærksom på, hvis du vil træne 2 gange om dagen:

Variér træningen:

Rigtig mange elite-sportsfolk har flere træningspas på en dag – men der vil næsten altid være tale om forskellige typer træningspas så. Typisk vil det være et træningssæt med fokus på muskelopbygning eller cardio, og et med fokus på teknik. Det er altså kun det ene træningssæt der er hårdt krævende fysisk, mens det andet oftest vil have mere fokus på dygtiggørelse indenfor den sportsgren man arbejder indenfor.

Du bør arbejde med samme tankegang – også selvom du ikke forventer at Team Danmark ringer lige foreløbigt. Vil du træne 2 gange på en dag, så sørg for at mindst det ene af holdene ikke er sådan helt vanvittigt hårdt fysisk. Har du straffet dig selv på spinning-cyklen eller løbebåndet fra morgenen, så tag et lettere hold om aftenen som f.eks. yoga eller zumba. Og sørg for, i så vid mulig udstrækning, ikke at træne samme muskelgrupper flere gange på en dag.

Vær opmærksom på, om intensiteten falder, når du træner 2 gange pr dag

Hvis du ved, at du skal træne 2 gange på en dag, så kan det godt tænkes, at du ikke giver den helt så meget gas på første træningssession som du måske kunne – og til anden træningssession kan du måske ikke orke at give den ret meget gas, fordi du jo allerede har været i gang én gang den dag.

Resultatet kan nemt blive, at du faktisk næsten ikke får mere ud af at have brugt meget mere tid i træningscenteret, fordi intensiteten af din træning er faldet.

Når det er sagt, er det selvfølgelig vigtigt at huske, at det jo også handler om at have det sjovt. Så hvis du har haft det sjovt til begge træningssessioner, kan det måske være, at det slet ikke gør så meget, at træningen ikke har været 110% effektiv hele tiden.

Pas på skader

Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at nævne, at i takt med, at antallet af træningssessioner på en dag stiger, så stiger den statistiske risiko for skader altså også. De fleste vil ende med at belaste kroppen mere med to træningssessioner end med én, og når du ikke giver kroppen ret meget tid til restitution, så ryger du altså i en højere risikogruppe i forhold til at træne dig til en skade. Husk derfor altid at lytte t

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here